Johan Ripås - ett levande exempel på digital rykteshantering

Rykteshantering i den interaktiva dimensionen har vunnit ny aktualitet till följd av Johan Ripås kommande dokumentär "Johan Ripås digitala kamp". I den redan färdigställda dokumentärfilmen får vi följa Johan Ripås i dennes försök att få kontroll över sin identitet på internet. I Googles sökresultat  återfinns nämligen ett antal mindre smickrande sökträffar där dennes identitet kommit att förtalas och nedsvärtas. För att återerövra sin nedsolkade identitet söker Ripås hjälp av den mediala sökmotorexperten Nikke Lindqvist som varit verksam på nätet sedan 1997. Tillsammans ger de sig i kast med att försöka "rentvå" Johan Ripås baktalade namn, genom att tillämpa en så kallad Google-städning. Med hjälp av en mängd bloggar, hemsidor och nätverksprofiler hoppas de kunna förändra sökresultatet.

Johan Ripås producent av säljsekten.
Innan projektet påbörjades fanns det ett antal inlägg och sidor som tala i negativa ordalag om Johan Ripås förfaranden bland annat vid inspelningen av ett inslag om mode och trender. Alex Schulman påstår sig ha utnyttjats av Ripås. I ett inlägg på Aftonbladet skriver denna "en dag ska jag ge Johan Ripås sparken". Utöver detta inlägg har det förekommit ett antal andra texter som framställt vederbörande i ett mycket negativ ljus. Men som alltid när ord står mot ord, är det praktiskt taget omöjligt att uttala sig om vem som har rätt eller fel.

Hur har det då gått för Nikke och Ripås i deras försöka att städa i resultatlistan. Inte helt enligt planen. Man har nämligen mött motstånd. Någon, sägs ha skapat en mängd länkar för att stärka de blogginlägg som baktalar Johan Ripås. Uppenbarligen är det någon som finner glädje i att sända in grus i maskineriet för den pågående rykteshanteringen. Hur som helst har spektaklet lyckats med dess egentliga ambition att skapa ett intresse hos allmänheten för den kommande dokumentären. Så jag plockar av min hatt, bra jobbat!

Uppdatering 2012-03-17: Dokumentären "Du är googlad" kommer att sändas torsdag 22 mars, på kanal två och som en del av programet Dokument inifrån. Tidigare har jag felaktigt angivit att filmen skulle heta "Johan Ripås digitala kamp", detta är felaktigt och ni kan bortse från denna information.  

I skrivandets stund har Bingmert som jag länkat till i denna artikel lyckats med konststycket att placera sig överst i Google för sökordet Johan Ripås. Jag är mycket imponerad och stort grattis till honom! Se nu till att titta på SVT 22/3 då programet om Johan Ripås rykteshantering sänds i Sveriges Television.

Fakta om Johan Ripås

Den svenska TV-producenten Johan Ripås föddes 15 maj 1974. Han har bland annat producerat följande tv-program för Sveriges Television: Värsta språket, Kobra och Dokument inifrån. Ripås olika produktioner och dokumentärer har fått ta emot ett antal olika pris, bland annat Kristallen och Stora journalistpriset. Just nu befinner han sig i Kenya, i Afrika. Han beräknas komma hem lagom till att hans dokumentär om digitala rykteshantering har premiär.

Lista med några av Johan Ripås (ö)kända produktioner:

  • Säljsekten, 2011
  • Livspusslet, 2009
  • Pälsjägarna, 2007
  • Blåst på karriären, 20 06
  • Jakten på gängen, 2005

Källa: wikipedia.

 
Följ det fortsatta spektaklet här via Johan Ripås twitter:

## INVALID RSS URL: http://twitter.com/statuses/user_timeline/340507679.rss?count=5 ##