Länkar

För att ranka bra i sökmotorer är det viktigt att ha länkar som pekar till din webbplats. Dessa bör vara många och av god kvalitet. Arbetet med att öka antalet och kvaliteten på inkommande länkar kallas brukligen för länk-byggnade. Hur ser ett bra länkbygge ut, och vad bör man undvika vid sökmotoroptimering?

Dofollow

För en sökmotor skall följa en länk som pekar till din webbplats och tillräkna länken något värde måste det vara möjligt för sökmotorer att följa länken . En länk med "nofollow" attribut kommer inte att vara en bra länk och inte tillföra din sida något värde. En "nofollow"-länk kan fortfarande vara bra när det kommer till trafik och exponering, t.ex. är en länk från Wikipedia (som alltid är "nofollow") alltjämt mycket värdefull.

För att avgöra om en länk är "dofollow" eller "nofollow" kan du hämta t.ex. "Firebug" för Firefox, och högerklicka på länken och välj "inspektera element". Du får då information om länken, som visar vilket attribut din genväg har. I Internet Explorer kan du högerklicka på länken och välja "Egenskaper" för att få samma information.

Relevans

Bra länkar kännetecknas också av att ha hög relevans. En länk från en webbplats som tematiskt liknar din egen, är ofta en mycket bra länk. Det är också en länk från en artikel eller en blogg som handlar om något som är relevanta för din webbplats.

En länk med ett relevant sökord i länktexten ses ofta som en mycket bra länk. Detta gör också en länk med ett närliggande relevant sökord. Sökmotorer kommer se kopplingen mellan sökordet och din webbplats och ranka din sida därefter.

Kvaliteten på den sida som länkar till dig

En länk från en sida som är högt rankad i Google för sina sökord, eller som får höga poäng i baserat på andra kvalitetsfaktorer, är ofta en bra länk. Det finns många verktyg som kan nyttjas för att bedöma en webbplats kvalitet och auktoritet.

Sidor med bra innehåll och som är lätt att använda värderas oftast högt av sökmotorer.

Placering av länk

Sökmotorer läser en webbsida precis som vi. Uppifrån och ned, från vänster till höger. En länk högt upp på en sida, betraktas som viktigare än en länk längre ner på sidan.

Länkar placeras långt ner en sida, till exempel sidfoten, är därför av mindre värde än motsvarande länk högre upp på samma sida.

Naturligt

Betrakta dina länkar som kompisar, att köpa, byta handla och ockra länkar är ingen bra idé och inte något som sökmotorer uppskattar.

Google säger ofta att de bästa länkarna du kan ha är sådana du får utan att fråga om dem. De kommer helt naturlig som ett resultat av att din webbplats är stor och omtyckt.
 
Ta därför inte till genvägar som att köpa eller byta länkar, det lönar sig inte i längden.

Variera ankartexter

Se till att inte länka till din sida med exakt samma ankartext. Gör du det går du miste om en massa besökare som söker på snarlika sökord och fraser. Här ett exempel på hur man skulle kunna tänkas variera ankartexten, om man skulle länka till denna webbplats. Istället för att alltid länka med texten Sverigemästare i SEO 2011. Är det möjligt att länka med denna förkortade text: Sverigemästare 2011 eller alternativt bäst på SEO i Sverige.

Varierade ankartexter är bra av två anledning:

  • Du rankar för fler sökord och förbättrar därigenom din webbplats synlighet sökmotorer.
  • Länkarna uppfattas som mer naturliga om de inte alltid innehåller samma nyckelord.